keskiviikko 5. tammikuuta 2011

Château Dereszla Tokaji Aszú 5 Puttonyos 2005

Kuva Alkolta.

Unkarilaiset viinit ovat minulle jääneet melkolailla paitsioon. En ole edes kuuluisaa Erkin Pikakivääriä maistanut. Tokajit ovat kuitenki se yksi poikkeus sääntöön, vaikkei näitäkään ole paljoa tullut juotua. Muutenkin jälkiruokaviinejä tulee ihan liian vähän juotua, vaikka ne ovatkin yleensä aivan parhaita. Tästä syystä kovinkaan paljoa asiantuntemusta näiden arviointiin minulla ei ole. Yleensä kaikki ovat olleet todella hyviä. Ehkä tässäkin maku kehittyy. Joskus olin myös sitä mieltä, että kaikki punaviinit ovat hyviä tai vähintään juotavia, kunnes maistoin J.P. Chenetin Cabernet-Syrahia. Hyi helvetti.

Aszú Tokajit ovat ehkä Unkarin arvostetuimpia viinejä. Minun Unkarilainen duunikaverini sanoi, että parhaita ei edes saa Alkosta, johtuen niiden suuresta vaihtelevuudesta vuosikertojen välillä ja Alko taas haluaa tasalaatuista ja makuista. Tällä hetkellä Alkosta saa kahta makeaa Tokajia, joista itse ostin sitten joulun jälkiruokien seuraksi kalliimman 5 puttonyosin Château Dereszla Tokaji Aszú 2005:n. Puttonyos on luku, joka mittaa käytännössä sokerin sokerin määrää viinissä, mitä suurempi luku sitä makeampi. Wikipediassa lisää tästä.

Château Dereszla Tokaji Aszú 5 Puttonyos on väriltään hunajan kultaista pienellä meripihkaisella häivähdyksellä. Tuoksu on hedelmäinen, hiukan hapokas, nektariininen ja jalohomeinen. Maku on makea, miellyttävän hapokas, nektariininen ja aistin siitä myös hiukan energiajuomaisia sävyjä.

Todella hieno jälkiruokaviini ja jos ei minun suositustani usko oli pullon kyljessä tarra, jossa luki tämän saaneen 93/100 Winespectatorissa. 23,30 euron hintakaan ei loppupeleissä ole mikään älyttömän kova ottaen huomioon 0,5 litran pullokoon. Tääm pullokoko on myös minun mielestäni jälkiruokaviineille sopivampi kuin yleisemmin käytetty 0,375 litran pikkupullo.

Alkon linkki: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/555586

2 kommenttia: